Odhaľte triky Róberta Fica, pomocou ktorých získava státisíce hlasov

Robert Fico campaign speakingTo, čo si o chvíľu prečítate, vie len hŕstka ľudí na svete. Objavíte niekoľko najúčinnejších techník ovplyvňovania.

Voľby prezidenta sú v plnom prúde a niektorí kandidáti odhalili svoje televízne šoty. Medzi nimi uzrelo svetlo sveta aj video Róberta Fica.

Pozrime sa na prvých 15 sekúnd.

 

 

„15. marca volíme hlavu štátu. Kompetentného, skúseného a medzinárodne rešpektovaného štátnika s hlbokým vzťahom k Slovensku, ktorý je aktívny a presadzuje spoločné riešenia v záujme ľudí.“

Množstvo psychológie v tejto vete (ale aj celom videu) a skrytých sugescií je až neuveriteľné. Vidieť, že strana Smer má za sebou niekoho, kto je veľmi schopný v nenápadnom psychologickom ovplyvňovaní.

15. marca volíme hlavu štátu. Samozrejme s touto vetou sa nedá nesúhlasiť a potenciálneho voliča dostáva do súhlasného stavu. A to je iba začiatok. Ten prechod do druhej vety je ohromne sugestívny. Hneď vám nenápadne podstrčí fotku Róberta Fica, ktorého vám takto podsúvajú bez toho, aby jeho meno vôbec vyslovili.

Navyše, kto by nesúhlasil s tým, že Slovensko potrebuje kompetentného alebo skúseného prezidenta. S tým sa jednoducho nedá nesúhlasiť. Znovu tieto vety dostávajú potenciálneho voliča do súhlasného stavu.

Počas týchto sugescií vidí divák fotku Róberta Fica až päťkrát. To je dosť na to, aby sa sugescia v podvedomí upevnila. Človek o tom ani nevie a už je viac náchylný ho voliť, ak sa ešte nerozhodol.

Poďme ďalej.

Jeden z najväčších odborníkov na komunikáciu, Dale Carnegie, vo svojej knihe Ako si získavať priateľov a pôsobiť na ľudí opisuje niekoľko psychologických taktík, ktoré objavil počas svojho štúdia psychológie a ovplyvňovania ľudského správania. Jedna z nich je navádzajte druhých hneď od začiatku na kladné odpovede. To je presne to, čo toto video robí hneď od začiatku.

To nie je všetko.

Vo videu odznelo slovo štátnik. Viete prečo nie politik? Pretože so slovom politik sa momentálne na Slovensku spájajú negatívne asociácie. Politik skôr znamená klamár, podvodník. Veď ľudia na Slovensku sú znechutení z toho, čo sa v politike deje a ako ich politici zavádzajú a okrádajú. A zrazu Róbert Fico je štátnik a nie politik. Veľmi dobre premyslený ťah. So slovom štátnik sa nespája až toľko negatívnych asociácií.

Pozrime sa trochu bližšie, ako tento psychologický princíp funguje.

Vezmite si slovo propaganda. Nie je vám asi veľmi pochuti. Sú s ním spájané negatívne asociácie, ktoré pretrvávajú od čias 2. svetovej vojny, počas ktorej nacistické Nemecko využilo propagandu na šírenie svojich myšlienok. Viete čo vzniklo namiesto slova propaganda? Vzťahy s verejnosťou (public relations). Mimochodom vedeli ste, že zakladateľ myšlienky vzťahov s verejnosťou, Edward Bernays, dokonca napísal 20. rokoch minulého storočia knihu s názvom Propaganda, v ktorej marketérov učí, ako šíriť svoje myšlienky?

Len si predstavte, že by dnes nejaký politik povedal, že nemá marketing, ale propagandu. Veď by ho prakticky nikto nevolil. Jednoduché riešenie na to bolo zmeniť slovo propaganda na vzťahy s verejnosťou. Už samotné slovo vzťahy vyvoláva pozitívne asociácie.

Pozrime sa na ďalšiu, na prvý pohľad nevinnú vetu. Presadzuje spoločné riešenia.

Táto veta sa môže zdať neškodná, ale pozor! Využíva psychologický princíp zapojenia. Ten hovorí v skratke o tom, že ľudia sú ochotnejší prijať nejaký návrh, ak sú zapojený do procesu jeho tvorby či aplikácie.

Nie ste radšej, ak vás zapoja do procesu rozhodovania? Určite vám nevyhovuje, ak vám niekto dá príkazom urobiť niečo, s čím nie ste stotožnení.

Teraz sa zamyslite nad tým, aký človek by na vás pôsobil lepšie? Taký, čo vám povie, že takto to musí byť a ani sa vás nespýta, či s tým súhlasíte? Alebo taký, ktorý by sa vás spýtal, či sa vám návrh páči a ak nie, tak by sa vás ešte aj spýtal, ako by sa to dalo podľa vás vylepšiť? Niet pochýb o tom, že skôr druhá možnosť.

Ďalej si všimnite a započujte sa do hlasu v prvých pätnástich sekundách. Je na ňom niečo nezvyčajné? Ani nie. Lenže…

Hlbší hlas je presvedčivejší ako vyššie položený. Prečo? To je záhada. Ale jednoducho je. Naznačuje to aj tento výskum.

Menšia odbočka: nie je náhoda, že upútavky na Televízne noviny na Markíze sú nahovorené hlbokým hlasom. Prečo asi? Aby presvedčili viac ľudí, aby pozerali ich správy a nie konkurenčné. Asi to funguje, keďže ich správy paria k najsledovanejším.

Vráťme sa ale ešte na chvíľu k tomu, prečo je hlboký hlas presvedčivejší. Možno je to aj preto, lebo si podvedome spájame tenký hlas s málo priebojnými ľuďmi. Keď je človek nervózny, jeho hlas ide prirodzene vyššie. Okrem toho nervózny človek rýchlejšie hovorí, lebo mu prudko bije srdce, a preto začne rýchlejšie dýchať.

Lenže s dýchaním je nevyhnutne spojené rozprávanie. Hlas vzniká tak, že vzduch z pľúc naráža na hlasivky a tie začnú vibrovať. Ak srdce od nervozity začne rýchlejšie biť, prirodzene začneme rýchlejšie dýchať. Stačí si dať tridsať drepov a potom s rozbúšeným srdcom začnite hovoriť. Sami si rýchlo uvedomíte, že hovoríte rýchlejšie, než je bežné.

Posuňme to ale ešte ďalej. Hlboký hlas má aj inú výhodu. Núti vás rozprávať pomalšie. Myšlienky hovorené pomaly sa ľahšie chápu, lebo človek má čas ich spracovať a pochopiť. To je veľmi dôležité pri reklame, pretože ak chcete ovplyvňovať za 30 sekúnd veľký počet ľudí, musíte to urobiť okamžite. Čas na zložité a náročné myšlienky nie je.

Čo by sa asi stalo, keby si človek po pozretí videa reklamy povedal: „O čom to vlastne bolo?“ Najskôr by mu to bolo totálne jedno a nezačal o tom nasledujúcich 10 minút uvažovať.

V neposlednom rade sa pozrieme na hudbu v pozadí. Vedeli ste, že aj tá dokáže ovplyvniť rozhodnutie človeka?

V jednej štúdii z roku 1993 Charles Areni a David Kim urobili experiment. V obchode s vínom postupne ľuďom hrali klasickú hudbu a potom pesničky z rebríčka Top 40. Čo zistili?

Čas, ktorý zákazníci strávili v obchode, sa príliš nezmenil ani pri jednom type hudby ani ich neviedol k nákupu väčšieho počtu fliaš. Avšak pri klasickej hudbe ľudia mali zrazu tendenciu kupovať drahšie vína. No pochopíte to? Len preto, že im v pozadí hrá istý druh hudby zrazu ľudia začnú kupovať drahší produkt.

Ale hudba dokáže oveľa viac. Vzbudiť emócie, zmeniť náladu, zmeniť mentálne rozpoloženie.

Započujte sa ešte raz na chvíľu do hudby v pozadí tohto videa. Neviem ako vy, ale ja sa cítim oveľa lepšie, silnejšie.

Čo to by sa ešte dalo z toho videa vydolovať, ale tento článok už začína byť trochu dlhý. Jedna 15 sekundová veta a jeden by neveril, čo všetko sa o nej dá povedať.

Verím, že informácie, ktoré ste sa práve dozvedeli, boli užitočné a obohatili vás.

PS: Nezabudnite sa prihlásiť na odoberanie ďalších článkov emailom.

Objavte tipy, ktoré vám neprezradia ani experti
Začnite ZDARMA odoberať praktické tipy a dostanete aj EKNIHU AKO BONUS.