Objav v psychológii, ktorý umožňuje zvýšiť hodnotu vašich myšlienok o 71%

zvysovanieAko by sa vám páčilo naučiť sa psychologický princíp z jednej štúdie, vďaka ktorej bude Vaše publikum vnímať vaše návrhy cennejšie?

Veľa ľudí si myslí, že vedecké štúdie sú nudné a zložité.

No to ešte nečítali nasledujúce riadky.

Je úplne jasné, že keď ľudia majú možnosť si vybrať z viacerých možností, vyberú si podľa toho, čo im ponúka najväčšiu hodnotu. Ak je hodnota vašej myšlienky malá, ľudia si možno pomyslia, že je to brak. Ak je príliš veľká, možno si pomyslia, že ich chcete napáliť.

Teraz predpokladajme, že vaša myšlienka si zaslúži, aby bola vnímaná ako hodnotná. Ako môžete zvýšiť hodnotu tejto myšlienky v očiach ľudí?

Vnímanie sa odohráva vo vašej mysli. Tento výrok ste už určite počuli. Ale viete, ako ho využiť vo svojej prezentácií? Tu je spôsob, ako to môžete aplikovať. Predstavte si, že by ste sa niekoho opýtali, koľko by bol ochotný zaplatiť za pol litra piva. Bolo by to viac ako jedno euro alebo menej ako euro?

Ak by ste chceli, aby vám boli ochotní zaplatiť viac, tak by vám stačilo, aby ste zmenili kontext, v ktorom o pive uvažujú. Funguje to takto.

 

Psychologický princíp, ktorý si jednoducho nemôžete nechať prekĺznuť pomedzi prsty

 

Richard Thaler, behaviorálny ekonóm, sa v jednom experimente spýtal skupiny ľudí, koľko by boli ochotní zaplatiť kamarátovi za pivo, ak by im ho doniesol z bežného obchodu s potravinami.

Druhej skupiny ľudí sa spýtal, koľko by boli ochotní zaplatiť za toto pivo, ak by ho dostali z luxusného hotela. Čo zistil?

Väčšina ľudí by bola ochotnejšia v priemere zaplatiť viac za to pivo, ak by ho dostali z toho luxusného hotela. Konkrétne zistil, že v skupine s luxusným hotelom bola priemerná suma vyššia o 71% ako v prípade bežného obchodu s potravinami.

No nie je to ohromujúce? Ľudia boli ochotní platiť za jedno a to isté pivo rozdielne sumy, pretože ich vnímanie ovplyvnilo to, koľko sú ochotní zaplatiť. Majúc tento objav v pamäti, viete ako zvýšiť vnímanú hodnotu myšlienok.

Konkrétne tak, že vytvoríte kontext, v ktorom bude táto myšlienka vnímaná cennejšie. Takže čítajte ďalej a naučte sa, ako to urobiť.

 

Vyberte vhodné slová

 

To, čo Thaler urobil v tomto výskume je, že vymenil pár slov. To, že prvá skupina bola vsadená do kontextu bežných potravín, v ich pamäti vyvolalo spomienky, koľko bežne platia v takomto obchode. To, že druhú skupinu zasadil do kontextu luxusného hotela, vyvolalo v ich mysli, že v hoteli by za pivo zaplatili vysokú sumu.

Keď chcete zvýšiť hodnotu v očiach divákov, musíte vybrať správne slov. Týmito slovami opíšete to, ako majú ľudia vnímať Vašu myšlienku.

Tu je jeden príklad.

Predstavte si, že ponúkame zájazd k moru. Čo by vám to hovorilo o hodnote, ktorú dostanete?

Pravdepodobne si predstavíte, že budete ležať na pláži a občas sa prevalíte na inú stranu, aby ste sa nespiekli.

Ale čo ak by sme povedali, že získate zájazd k moru so skvelými zážitkami? Pravdepodobne si predstavíte nejaký výlet loďou alebo aquapark.

Ale posuňme hranice ešte ďalej.

Ako by ste vnímali takýto zájazd?

Čo ak by sme povedali, že vám ponúkame zájazd na Madagaskar, čo je možno najexotickejšie miesto na našej planéte, vyskytuje sa tam unikátna príroda, ktorú nie je možné vidieť nikde inde a ak budete mať šťastie, možno sa odfotíte aj s lemurom, ktorý je najmenším primátom na svete, a tak budete mať príležitosť zažiť niečo, čo mnohí nie.

Ako vnímate hodnotu Madagaskara oproti pôvodným dvom zájazdom? Je v tom asi pekný rozdiel.

Vytvorte pre vaše publikum veľkú hodnotu. Teraz viete, že v prípade štúdie, ktorú ste si mohli prečítať, Thaler toto dosiahol pomocou výberu vhodných slov.

Čo teda máte robiť? Premyslite si, ako pomocou slov vytvoriť kontext, v ktorom vaši diváci budú vnímať vaše myšlienky cennejšie. To je všetko.

 

Čo ak by ste to ale chceli ešte vylepšiť?

 

Aby ste to vylepšili, potrebujete vytvoriť aj zážitok, ktorý ľudia budú vnímať ako cenný. V prípade štúdie, ktorú ste si mohli prečítať, Thaler toto dosiahol pomocou zmeny slov. Niekedy ale musíte vynaložiť trošku viac úsilia, ako len nájsť správne slová. O tom sa dozviete tu.

Páčil sa vám článok? Tak začnite odoberať tipy o prezentovaní. K tomu dostanete zdarma eknihu, ktorá vám prezradí  ďalšie psychologické triky skvelých rečníkov.

Objavte tipy, ktoré vám neprezradia ani experti
Začnite ZDARMA odoberať praktické tipy a dostanete aj EKNIHU AKO BONUS.