Už ste počuli o tejto efektívnej technike skvelých rečníkov, ktorú väčšina ľudí podceňuje?

Ako by sa vám páčilo objaviť úplne prehliadanú oblasť lektormi prezentačných zručností, ktorú však pravidelne využívajú profesionálni rečníci?

Na začiatok si dajme hádanku.

Naučili ste sa to ako malé deti, používate to dennodenne a pri správnom použití to dokáže dramaticky zvýšiť účinnosť vašej prezentácie. Čo je to?

Čítanie kníh? Áno, aj to dokáže zlepšiť vaše prezentačné zručnosti, ale iba ak máte správne knihy o prezentovaní. Lenže to som nemal na mysli.

Nebudem vás naťahovať. Je to písanie. Je to až neuveriteľné, že niečo tak obyčajné dokáže neobyčajne transformovať vašu schopnosť prezentovať.

Prišiel som na to úplnou náhodou, keď mi zrazu napadlo: „Hej, veď prezentovanie je práca so slovami a pri písaní sa s nimi tiež pracuje. Je možné, že keby som sa naučil dobre písať, zlepšilo by to moje prezentačné zručnosti?“

A tak som to vyskúšal. K môjmu počudovaniu, fungovalo to. Navyše som zistil, že nie som jediný, kto prišiel na spojitosť medzi schopnosťou dobre písať a dobrým prejavom.

Americkému prezidentovi Johnovi F. Kennedymu písal prejavy Ted Sorrensen. V prípade, že neviete, kto Ted Sorrensen je, tak patrí k svetovej špičke pre tvorbu prejavov.

Kennedy nebol jediný. Americký prezident Obama mal už počas svojej prvej kampane tím textárov, ktorý mu starostlivo pripravovali jeho prejavy.

Ale nielen politici si najímajú textárov pre svoje prejavy. Top manažéri to robia tiež. Lee Iacocca, bývalý šéf spoločnosti Chrysler, mal tiež svojho tvorcu prejavov. Bol ním Ken Askew.

Je to jasné. Čím lepšie viete písať, tým lepšie viete prezentovať.

Ale pozor! Len samotné písanie vám nezaručí, že sa naučíte skvele prezentovať. V skutočnosti by ste mohli písať aj od nevidím do nevidím a nič by sa nezlepšilo. Kľúčom je mať po ruke správne techniky písania, aby ste pomocou nich mohli napísať super text. Alebo v našom prípade super prejav.

Odporúčané čítanie: Ako napísať pôsobivú esej krok za krokom

 

Už o malú chvíľu sa jednu z takých techník dozviete.

Keď spisovatelia premýšľajú nad tým, ako začať písať príbeh, stoja pred neľahkou úlohou. Vymyslieť 100, 200 či dokonca 300 strán príbehu dá zabrať. Ale môžu si to uľahčiť a celý proces zrýchliť, ak si najprv premyslia hlavnú postavu. Dôvod je nasledovný.

Hlavná postava ponúka niečo ako odrazový mostík. Čím viac o postave viete, tým silnejší bude a tým ďalej vás odrazí. Ale ako ten odrazový mostík urobiť silnejším, aby vás odrazil čo najďalej?

Autorka bestsellerov, Celia Brayfieldová, vo svojej knihe Jak napsat bestseller: Tajemství úspešného psaní odporúča nájsť odpovede na týchto sedem otázok pri tvorbe hlavne postavy:

Aká je jej hlavná vlastnosť? Je bojazlivá? Dobrodružná? Zvedavá? Nápomocná?

Čo je jej protikladom? V tomto bode autor premýšľa nad tým, čo hlavnú postavu brzdí. Premýšľa nad tým, aké prekážky jej stoja v ceste.

Čo chce? Táto otázka by mala zodpovedať cieľ postavy, prípadne jej sen.

Čo je za ňou? Pozadie postavy, okolie, v ktorom žije, jej predošlé skúsenosti, vzdelanie, zručnosti, priatelia, rodina…

Čo je nad ňou? Viera, morálka a hodnoty postavy, ktoré sú počas jej cesty podrobené skúškam

Čo je pod ňou? Toto je nočná mora hlavnej postavy, to, čoho sa najviac obáva

Kde skončí? Na konci cesty by ste mali vedieť, akou premenou a kým sa hlavná postava stane

Keď máte tieto odpovede, je pre vás oveľa ľahšie na ich základe prísť s nápadmi pre celý príbeh.

Teraz k tomu, ako to použiť pri prezentovaní.

Na to, aby ste vytvorili svoj prejav, môžete použiť presne ten istý postup. Presnejšie povedané, nájdite ideálneho diváka pomocou týchto siedmych otázok. Odpovede vám potom naznačia, o čom môžete hovoriť.

Je to presne ten istý postup, akurát teraz sme hlavnú postavu zmenili na ideálneho diváka a tvorbu príbehu sme zmenili na prezentáciu.

Tu je príklad.

Keďže dnes je moderné byť kreatívny, predstavte si, že máte hovoriť na túto tému.

Môžete sa spýtať: „Čo je protikladom môjho ideálnemu diváka? Čo mu bráni byť kreatívny?“

Možné odpovede:

  • nedostatok skúseností
  • nepozná základné princípy
  • nepozná techniky kreatívneho myslenia
  • myslí si o sebe, že na to nemá…

Teraz na tomto základe môžete budovať, pretože viete, že môžete hovoriť o niektorej z týchto vecí. Úplná hračka.

Už nebudete musieť presedieť zbytočne hodiny, aby ste na niečo prišli a prispôsobili obsah vašej prezentácie publiku. S týmto postupom môžete prísť s nápadmi pre svoju reč v oveľa kratšom čase.

Tu je ďalšia otázka: „Čo je za mojím ideálnym divákom?“

Možné odpovede:

  • škola ho nenaučila myslieť kreatívne
  • nemal dostatok možností vo svojom okolí, ako rozvíjať kreativitu
  • verí, že je kreatívny, ale nevie, v akej oblasti to uplatniť

Aby napríklad váš divák nemal dostatok možností rozvíjať si kreativitu vo svojom okolí, stačí ukázať techniky rozvoja kreatívneho myslenia bez ohľadu na to, kde sa nachádza. Ale možno tie možnosti existujú len o nich nevie. Môžete si byť priam istý, že keby ste mu takúto informáciu poskytli, bol by celý bez seba.

Je to naozaj jednoduché. Spýtate sa niekoľko otázok a vymyslíte na ne čo najviac odpovedí. Z nich vyberiete tie, ktoré najviac vystihujú vaše publikum. Nakoniec obsah prejavu prispôsobíte týmto odpovediam.

Len tieto tri kroky:

  • Spýtajte sa niektoré zo siedmych otázok (ideálne všetky) a vymyslite na ne čo najviac odpovedí
  • Vyberte odpovede, ktoré najviac vystihujú vaše publikum
  • Podľa odpovedí pripravte prejav

Nič viac, nič menej.

Keď budete nabudúce prezentovať, spomeňte si na túto techniku. Uľahčíte si tak prácu.

Len tak mimochodom – chystáme pre vás super článok, ako na seba priklincovať pozornosť publika. A to pomocou psychologického princípu, ktorý používajú kúzelníci. Aj keby ste prečítali všetky knihy o prezentovaní a navštívili všetky kurzy o prezentovaní na Slovensku, som si na 99% istý, že by ste to nikde nenašli.

Ak oň nechcete prísť, tak zadajte napravo svoj email a povieme vám o ňom hneď ako uzrie svetlo sveta. K tomu získate aj e-knihu o prezentovaní zdarma.

Objavte tipy, ktoré vám neprezradia ani experti
Začnite ZDARMA odoberať praktické tipy a dostanete aj EKNIHU AKO BONUS.