Objavte psychologický princíp, ktorým dokážu kúzelníci ohromiť svojich divákov. (A ako ho použiť v prezentácii)

kuzloČo sa týka reklamy, tá má len 3 sekundy na to, aby zaujala.

V prípade prezentácie to je o trochu lepšie. Máte až minútu či dve.

Avšak to, že máte o trochu viac času, ešte neznamená, že je to ľahšie.

Čo teda urobíte, aby ste pozornosť publika preniesli na seba?

A keď ju už budete mať, ako ju udržíte?

Predtým ako sa to dozviete, treba vedieť jednu vec.

Nanešťastie, mnoho ľudí si pripraví powerpoint, nájde pekne vyzerajúce obrázky, urobí si osnovu z hlavných myšlienok. Ale bude to stačiť?

Ak sa budete sústrediť len na toto, prichádzate o možnosť použiť jeden z najúčinnejších psychologických princípov, ktorý doslova upúta pozornosť, udrží ju a navyše aj očarí publikum. Všetko v jednom. Neveríte?

Možno zmeníte názor, ak si pozriete nasledujúce video. Darcy Oake, kúzelník, ktorý si získal srdcia Britov, ho používa priam bravúrne.

Kúzelnícky trik, ktorý mal za prvý mesiac 23 116 072 vzhliadnutí na youtube

Čo urobil Darcy Oake?

Urobil niečo nečakané. Urobil niečo ohromné. Urobil niečo, z čoho divákom spadla sánka až na zem a zostali v nemom úžase.

Psychologický princíp, ktorý sa skrýva za tým, že to ľudí ohromilo

Neverili by ste, aký jednoduchý je tento psychologický princíp. Prečítajte si, ako funguje.

Predstavte si, že pred sebou vidíte zástup 100 ľudí. 95 z nich je v bielom tričku. V strede davu je skupinka 5 z nich v modrom tričku. Potom by som sa vás spýtal, čo ste si všimli ako prvé.

Čo myslíte, že by bola vaša odpoveď? Tá skupinka 5 ľudí v modrom tričku, však?

Väčšina ľudí si všíma to, čo sa vymyká bežnému. Všíma si to, čo by tam nemalo patriť. Kebyže prídete do úplne čistého, uprataného hotela s drahým nábytkom a všetci zamestnanci by boli draho oblečení a na zemi by sa povaľoval zamastený obal z hamburgeru, všimli by ste si ho? Stavím sa, že áno, pretože tam vôbec nezapadá.

V psychológii sa to volá Von Restorffov efekt. Čo to znamená?

Znamená to, že ľudia majú tendenciu si všimnúť a zapamätať to, čo vyčnieva.

A zapáliť pierko, po ktorom sa zrazu objaví živý vták a potom z neho mávnutím ruky urobiť dvoch, určite vyčnieva.

Ale ešte niečo sa ukrýva v pozadí. Von Restorffov efekt je len polovica skladačky.

Jednoducho povedané, zobral niečo obyčajné a urobil z toho niečo neobyčajné. Aký je v tom rozdiel?

Mať len niečo, čo vyčnieva zaistí pozornosť. Aspoň na chvíľu. Biele pierko a zápalka v kontraste s jeho čiernym oblečením sa nedá nevšimnúť. Ale aby ju aj udržal, z týchto obyčajných vecí urobil vtáka. A z vtáka urobil dvoch. Nielenže tie vtáky boli biele, čo iba viac upútalo pozornosť v kontraste s jeho oblečením, ale aj rýchlo hýbali krídlami (to vyčnieva oproti nehybnému pódiu).

Hlavný trik ale spočíva v tomto. Darcy Oake ide od úplne bežnej veci (pierko) k viac neobyčajnej (urobiť z toho vtáka) a potom k úplne neuveriteľnej (z vtáka urobiť dvoch). A aby toho nebolo málo, tak nakoniec na stole vykúzlil peknú asistentku.

Formula vyzerá takto:

1. Pomocou kontrastu si zaistite pozornosť (pamätáte si bieleho vtáka a čierne oblečenie?)

2. Urobte z obyčajnej veci neobyčajnú

Je to práve tá druhá časť, ktorá prehĺbi pozornosť publika.

Teraz tá najlepšia časť…

Ako to použiť v prezentácii?

Možno si poviete, že ten trik je úplne skvelý. Vykúzliť len tak vtáka, potom z neho urobiť dvoch, to sa len tak nevidí. Okrem toho urobiť to isté aj so živými vtákmi v klietke, neuveriteľné.

Lenže vy nie ste kúzelník. Nemáte ani vycvičených vtákov, ani peknú asistentku, ktorá by sa na konci zrazu objavila na stole. Čo v takom prípade?

V skutočnosti nič z toho nepotrebujete. A už vôbec nemusíte byť kúzelníkom, aby ste podobné kúsky robili aj vy.

Všetko, čo potrebujete, je prispôsobiť tú istú formulu na bežnú prezentáciu. Pýtate sa ako?

Ako priklincovať ich pozornosť na vás?

Toto môžete napríklad urobiť ako prvé, aby ste vytvorili kontrast. Keď sa postavíte pred ľudí, ostaňte aj 3 či 4 sekundy ticho. Viete ako málo ľudí toto robí? Priam nikto. Väčšina začne hneď hovoriť. Preto vás to odlíši. Navyše vytvorí napätie, pretože ľudia si pomyslia: „Prečo ešte nič nepovedal? To som zvedavý, čo povie.“

Aké ďalšie taktiky na získanie pozornosti ešte existujú?

Počas môjho štúdia lingvistiky vo voľnom čase som sa naučil pár skvostných kúskov, ktoré som odpozoroval od prvotriednych rečníkov. Teraz sa s vami o jeden podelím. Nenájdete ho v žiadnej knihe ani na kurze.

Je špecificky navrhnutý na získanie pozornosti.

Túto techniku volám otázka, ktorá až doteraz nebola zodpovedaná. Určite si ju zamilujete.

Jej podstata spočíva v tom, že poviete nejakú otázku, ktorú sa ľudia snažili už dlhší čas zodpovedať, avšak neúspešne alebo len čiastočne v podobe akýchsi náznakov. Následne im poviete, že po dlhých rokoch pokusov a omylov sa konečne dosiahla odpoveď.

Samozrejme, je dôležité, aby tá otázka bola relevantná pre publikum.

Tu je príklad priamo z praxe.

Pred pár rokmi bol veľký hluk pre objav Higgsovho bozónu. Ako sa to medializovalo?

Práve technikou, ktorú ste si práve prečítali. Vyzeralo to približne takto.

Najprv sa hovorilo o tom, že spočiatku sa vedelo len o náznakoch tejto častice. Potom sa povedalo, že celé desaťročia pátrania nepriniesli odpoveď. A nakoniec prišlo vyvrcholenie v definitívnej odpovedi.

Tento malý trik priťahuje pozornosť a nenásilne núti sledovať ďalej.

To by sme mali pozornosť. Ako ju udržať?

Vytvorte z obyčajnej veci neobyčajnú

V tomto nám môže pomôcť Steve Jobs. On vo svojich prezentáciách robil presne toto. Zobral niečo obyčajné a urobil z toho niečo neobyčajné.

Pozrite si prvé 3 minúty a 13 sekúnd vo videu nižšie.

Čo urobil?

Povedal, že dnes predstaví 3 revolučné novinky. Nový iPod, nový telefón, a nové zariadenie, ktoré umožňuje pripojenie na internet.

A potom to prišlo. Neboli to tri produkty zvlášť. iPod aj telefón aj pripojenie na internet všetci videli. To je obyčajné. Steve Jobs to všetko vložil naraz v jednom produkte. V iPhone. To už je neobyčajné (aspoň na tú dobu bolo). Dnes by už iPhone nikoho neohúril, keďže ho všetci poznajú.

Takže vašou úlohou bude skombinovať niekoľko myšlienok do 1 super myšlienky.

Tak jednoduché.

Samozrejme, dajte pozor na to, aby to nebolo niečo, čo už každý pozná. To je jediná vec, ktorej sa pri tom treba vyvarovať.

Ak sa vám páčil tento článok, tak si určite zamilujete aj eknihu zdarma, ktorú vám pošleme na váš email. Stačí, ak ho vložíte nižšie a za okamih je vaša.

Objavte tipy, ktoré vám neprezradia ani experti
Začnite ZDARMA odoberať praktické tipy a dostanete aj EKNIHU AKO BONUS.