7 strategických háčikov v prezentácii, ktoré strhnú pozornosť ako playmayte na titulke Playboya

ako upútať pozornosťViete prečo sú na titulkách časopisov a v filmových trhákoch krásne ženy? Lebo pútajú pozornosť.

Len sa obzrite v novinovom stánku okolo seba. Všade samá kráska.

Čo ak by som vám povedal, že na takú krásku pútajúcu pozornosť môžete zmeniť aj svoje myšlienky v prezentácii. Či už sú v úvode, v jadre alebo závere. Otázka znie: AKO?

Využite háčiky, aby na vás vyvaľovali oči

Pozornosť upútate niečím, čo sa volá háčik. Prečo háčik? Pretože presne tak fungujú nasledovné psychologické princípy. Využívanie háčikov je ako zmeniť svoje prezentácie na zvodné krásky na titulkách časopisov. Chytia vaše publikum a už ho len tak nepustia.

Ich výhodou je, že sa dajú využiť v úvode, v jadre, v závere, hocikde.

Bez ďalšieho naťahovania, poďme rovno k veci. Tu je 7 strategických háčikov, pri ktorých vás budú diváci sledovať od začiatku do konca. Že by som zveličoval?

Poviem len toto: Vyskúšajte a uvidíte sami.

Háčik #1 : Zvedavosť

„Po 15 rokoch pokusov a omylov, výskumov, 2 bankrotoch, krvi, potu a sĺz som konečne našiel to, čo spôsobuje rozdiel medzi prosperujúcou firmou a firmou, ktorá smeruje k záhube. Je to…“

No nechceli by ste to vedieť, ak by ste začínali podnikať a toto vám povedal taký Richard Branson alebo Bill Gates?

Tieto slová sú príkladom na prvý typ háčika. Je ním zvedavosť. Pár článkov dozadu ste si mohli prečítať ako upútať pozornosť pomocou informačnej medzery. Toto je menšia obmena informačnej medzery. Ako funguje? Jednoducho.

Vytvorte kontrast medzi tým, čo ľudia nechcú a tým čo chcú. Potom povedzte, že ste vy alebo niekto iný – ideálne nejaká autorita – prišli na to, čo spôsobuje ten rozdiel. Povedal som – fakt jednoduchá technika.

Háčik #2: Predchádzanie

Všade sa hovorí, ako by sme mali myslieť pozitívne. No ale buďme realisti. Ako dlho to ľuďom vydrží? Dlho nie. A kto zaklope na dvere chvíľu na to? Tak je – ten hlas v hlave, ktorý všetko vidí čiernobielo. Našťastie má to aj svetlú stránku. Dokáže to zlepšiť vaše prezentačné zručnosti. Ako?

Tu je jeden psychologický fakt: Ľudia urobia oveľa viac, aby sa vyhli bolesti, než aby získali pôžitok.

Preto povedzte svojmu publiku, ako im to, čo sa chystáte povedať, umožní predísť bolesti.

Aby ste to urobili čo najlepšie, potrebujete dôkladne poznať potreby svojho publika, ich túžby a ciele. Potom sa zamyslite nad tým, čo im bráni v tom, aby to dosiahli. Čo takto nejaký príklad?

Dajme tomu, že máte firmu a ponúkate svojim klientom poradenské služby v oblasti zdravého stravovania. Čo by ste tak mohli povedať? Hmm. Čo tak toto.

„V dnešnej prezentácii sa dozviete ako predísť únave pomocou správnych jedál. Nie! To je nuda.

Problém takéhoto úvodu je, že nie je dostatočne pesimistický. Treba pritvrdiť. Myslím to vážne. Treba doslova ľudí vystrašiť a ukázať im, že vďaka vašim informáciám sa nemusia obávať.

Takto by mohol vyzerať ideálny začiatok:

„Denno denne jedávame chutné jedlá. No hoci dobre vyzerajú navonok, vnútri sa skrýva doslova toxický odpad, ktorý pomaly zabíja vaše zdravie. Každé 2 minúty kvôli tomuto odpadu zomrie 1 človek, ktorý nečakane dostane zástavu srdca. 262 800 ľudí ročne. To je ako keby len tak zmizli Košice. Mladý, starší. Na tom nezáleží. No stačí urobiť tieto 3 jednoduché zmeny vo vašom jedálničku a budete fit ako nikdy predtým.“

Prečo to funguje? Lebo nechceme zažiť niečo zlé. Pamätajte – vo všeobecnosti ľudia radšej urobia niečo preto, aby sa vyhli nešťastiu, než aby urobili niečo preto, aby zažili niečo príjemné.

Háčik #3: Dosiahnutie

Predpokladám, že keď čítate tieto riadky, máte záujem o prezentovanie. Ak by sa vás niekto spýtal nasledovnú otázku, chceli by vedieť odpoveď?

„Ako by sa vám páčilo ovládať neuveriteľne účinnú techniku, s ktorou vytvoríte vzťah medzi vašim publikom a vami tak hlboký, až z vás budú mať pocit, že ste dlhoroční priatelia?

Tipujem, že by ste to chceli vedieť a odpoveď bude jedno veľké ÁNO!

Význam háčika, ktorý nazývame dosiahnutie je taký ako ho skutočne počujete. Ide o to, aby vaši diváci vedeli, čo môžu dosiahnuť v prípade, že vám budú venovať pozornosť. Je to myslenie založené na výsledku. Spýtajte sa sami seba, čo vaši diváci chcú. Potom im stačí povedať, že to im to dáte. Žiadna raketová veda.

Ešte jedna vec. Nepovedzte im príliš skoro odpoveď. Naťahujte ich trochu. Nechajte ich počkať si na to.

Háčik #4: „Väčšina ľudí“

Keď prezentujete, vždy majte na pamäti nasledovné:

Väčšina ľudí nechce patriť medzi väčšinu ľudí.

Ľudia nechcú byť ako ostatní. Považujú sa za výnimočných, za jedinečných, za neopakovateľných.

Keď som sledoval majstrov v prezentovaní, uvedomil som si, že mnohí z nich vyhlásili niečo takéto: „Väčšina ľudí urobí toto…“ alebo „Väčšina ľudí si neuvedomuje, že…“

Nik nechce byť ako ostatní. Hlavne keď „tí ostatní“ robia v niečom chybu alebo robia niečo nesprávne. Len sa nad tým zamyslite – ak dostanete možnosť patriť medzi väčšinu ľudí alebo patriť k výnimočným/úspešným, ktorú si z nich vyberiete?

Háčik #5: Konflikt

Dobré príbehy obsahujú konflikt. Veľké príbehy okrem konfliktu obsahujú aj vyhrotenie samotného konfliktu. Ukážkový príklad je Titanic. Konflikt nastal, keď sa zrazil s ľadovcom. Vyhrotenie je vtekajúca voda do útrob lode.

Zachránia sa ľudia? Nezachránia sa? Koľko sa zachráni? Ako dopadne hrdina? To boli otázky, ktoré divákom kolovali nezastaviteľne v hlavách, keď tento film prvýkrát videli. Preto:

Vždy keď prezentujte si aj premyslite, ako okrem ľadovca
viete vpustiť aj vodu do svojho príbehu v prezentácii.

Konflikt vytvoríte predstavením problému. Potom však prichádza to, čo oddeľuje majstra od začiatočníka.

Začiatočník predstaví konflikt v príbehu a vyrieši ho pár vetami. Majster predstaví problém a vykreslí prekážky, ktorými si musel hrdina prejsť. To mu dodá strhujúce napätie, ktoré divákov udrží v strehu a budú čakať, čo sa bude diať.

Háčik #6: Ticho

Predstavte si, že ste sa práve stretli so svojou druhou polovičkou a povie vám: „Neuveríš mi tú bizarnú vec, čo sa mi dnes stala“ a potom zrazu niekoľko sekundové TICHO. No nechceli by ste vedieť, čo sa jej stalo?

Najskôr by ste hneď povedali: „Tak už ma nenaťahuj a povedz mi to.“

Ale nie je to len o tom, že vaša polovička urobila pauzu.

Táto technika funguje obzvlášť skvele, ak ju využijete počas rozprávania dialógov v príbehoch, kedy sa jedna postava chystá povedať niečo dôležité druhej, ale vy ako rozprávač zámerne urobíte pauzu.

Aby vám to fungovalo, treba urobiť jednu dôležitú vec. Týka sa vety pred zámerným tichom. Tá musí dávať prísľub toho, že bude nasledovať niečo neobvyklé, zaujímavé. Niečo, čo bude stáť za to.

Dajme tomu, že ste uznávaný expert na šťastné vzťahy a pred sebou máte publikum, ktoré chce tie svoje zlepšiť. Mohli by ste napríklad povedať nejakú repliku zo zamilovaného filmu.

Napríklad takto:

„Pred pár rokmi som pozerala film (názov) a hlavná postava (meno) sa rozprávala s (meno). Povedala jej niečo, čo navždy zmenilo spôsob, akým rozmýšľam o tom, ako prehlbovať vzťahy na oveľa hlbšej úrovni. Nie ako tými hlúpymi radami, ktorými nás kŕmia povrchné médiá. Povedala (Ticho)“

Ticho v príbehových dialógoch spôsobuje, že vaše publikum túži vedieť o akú odpoveď išlo. Chcú vedieť čo postava povedala a ako reagovala.

Okamih ticha sa stáva háčikom, ktorý púta pozornosť vášho publika.

Problémom väčšiny rečníkov je, že sa snažia prezentovať tak, aby pri ich reči nenastal okamih ticha. Myslia si, že ho za každú cenu treba niečím vyplniť. No práve ticho pri prezentácii, je oveľa efektívnejšie ako neustále rečnenie. 

Háčik #7: Šokujúce prehlásenie

Jedna z najlepších rečí, akú som kedy počul, bola od Howarda Zinna s názvom Civil disobedience. Nižšie je krátka časť z tohto prejavu, ktorý predniesol herec Matt Damon. Všimnite si slová od 1:27 do 1:36

„Hovoríte, že naším problémom je občianska neposlušnosť. To nie je náš problém. Naším problémom je občianska poslušnosť.“

To je niečo, čo by ľudia nečakali po prvej minúte. Úplne prevrátil to, o čom si ľudia mysleli, že je problém.

A hneď na to im vysvetlil podstatu skutočného problému.

Šokujúce prehlásenie má za úlohu jednu vec. Vyvolať v ľuďoch nasledovnú reakciu:

„Čože? Je to inak?“

Niekoľko slov na záver:

Ako vidíte, okrem začiatku prejavu a jeho konca, je potrebné držať pohľady vášho publika po celú dobu na vás.

Pamätajte si, že keď rozprávate, tak sa predávate. Tieto háčiky, vám dopomôžu aby malo vaše publikum záujem počúvať vaše slová aj naďalej.

Oh, počkajte ešte chvíľku! Skoro som zabudol. Je tu ešte Háčik #8 a ten je oveľa silnejší ako všetkých 7 háčikov dohromady.

Je to…..

Objavte tipy, ktoré vám neprezradia ani experti
Začnite ZDARMA odoberať praktické tipy a dostanete aj EKNIHU AKO BONUS.