2 majstrovské taktiky úspešných prezentátorov, ktoré vám vydláždia cestu k nadšenému publiku

nadsenieV minulom článku ste si mohli prečítať štúdiu o pive.

Dozvedeli ste sa, že ľudia jeho hodnotu vnímali podľa toho, v akom kontexte im bolo pivo ponúknuté.

Tento kontext bol vytvorený výberom vhodných slov.

V ďalších riadkoch si prečítate ďalšie dva spôsoby, ako túto hodnotu ešte zvýšiť.

Nájsť vhodné slová je len jedna časť. No ak chcete, aby tvoja prezentácia bola zvládnutá o úroveň vyššie, potrebujete vedieť ešte niečo. 

Kontext, v ktorom budú vaše myšlienky vnímané cennejšie, sa dá vytvoriť okrem vhodných slov aj inými spôsobmi.

 

Spôsob prvý – zapojte svoje publikum

 

Jeden z nich je zapojenie svojho publika do procesu prezentácie. To je niečo, čo väčšina rečníkov opomína. A nielen rečníkov, ale aj učiteľov v školách. Práve preto študenti neprejavujú taký záujem o učivo.

Pamätáte si ešte na časy zo školských lavíc, ako ste sedeli na vyučovaní a zaspávali ste tam? Mladí ľudia nechcú, aby sa im diktovalo, čo majú robiť a rozhodne nechcú iba pasívne prijímať neužitočné informácie.

Presne toto je dôvod, prečo v neskoršom veku tak ťažko prijímajú iné názory. Táto nechuť, aby niekto niekomu niečo diktoval, pretrváva aj v neskorších rokoch. Dá sa tomu ale celkom efektívne vyhnúť.

Dale Carnegie, jeden z najuznávanejších rečníkov 20. storočia, má na to jedno riešenie. Kedysi povedal: „Je len jeden spôsob, ako niekoho presvedčiť, aby niečo urobil. A to je presvedčiť ho o tom, že to chce.“

Ale my si to môžme uľahčiť. Nikoho presviedčať o tom, že to chce nemusíme, ak poznáme jeden fakt. Za jedného predpokladu si ľudia veľmi radi vypočujú čokoľvek.

Viete, aký predpoklad to je?

Ľudia si vypočujú čokoľvek za predpokladu, že sa o danú tému zaujímajú. Ak ste fanúšikom hokeja, musí vás niekto presviedčať o tom, že hokej je super? NIE.

Takže čo treba robiť? Hovoriť o tom, čo ich už zaujíma.

 

Čo v prípade, že ľudia sa o vašu tému
doteraz nezaujímali?

 

Ľudia si nie vždy na prvý pohľad uvedomujú súvislosť vašej témy s ich životom. Preto im povedzte, ako sa vaša téma dotýka ich potrieb alebo ich bežného života.

Povedzte, ako im tvoje nápady môžu pomôcť prekonať ich problémy.

Ak chcete byť čo najefektívnejší, pošlite email svojim poslucháčom s návrhmi tém alebo sa ich priamo spýtajte, s akými problémami sa stretávajú a radi by vyriešili.

Týmto viete naplniť konkrétne očakávania svojich divákov.

Tu je rýchly príklad. Povedzme, že by som chcel hovoriť o Shakespearovi. Zaujíma vás nejaký Shakespeare? Ľudia vedia, že to bol nejaký spisovateľ z nejakého Anglicka a že napísal nejakého Hamleta. Lenže kto ho dnes číta? Málokto.

Aj obsah Hamleta do čitateľského denníka na strednej škole si väčšina z nás požičala internetu.

Kebyže ale o ňom hovoríte, mohli by ste spojiť jeho majstrovstvo písaného slova s prezentovaním (za predpokladu, že tvoje publikum sa už zaujíma o prezentovanie).

Asi viete, že pri prezentovaní sa zíde mať po ruke širokú slovnú zásobu a schopnosť tvoriť zaujímavé slovné spojenia. Ak ju nemáte, nevadí. Shakespeare vá, rád pomôže. Sledujte toto.

Nepamätám si presne z ktorej jeho hry to je, ale v jednej napísal toto: „Tak sa silí do úsmevu, že má na tvári viac čiar, ako je poludníkov na mape.“

Trefná hláška, čo poviete. Ak si od neho tu a tam nejaké fajnšmekrovské slovné spojenia požičiate, Shakespeara to určite poteší.

Nie je možné čítať Shakespeara a nezväčšiť si pri tom svoju slovnú zásobu.
– Dale Carnegie

 

Spôsob druhý – hovorte o ich skúsenostiach

 

Druhý spôsob je nasledovný. Po tom, ako predložíte publiku svoje návrhy, spýtajte sa ich, aké majú skúsenosti alebo postrehy k danej téme.

Vďaka tomuto ľudia v publiku nebudú mať pocit, že im nasilu vkladáte tvrdenia do hláv. Nastane tento zaujímavý fakt. Budú si myslieť, že sa s vami podieľali na celej prezentácií.

Keď budete nabudúce prezentovať, popremýšľajte, či môžete použiť jednu z týchto dvoch taktík: spýtajte sa ľudí na ich problémy predom alebo sa pýtajte na ich vlastné skúsenosti a postrehy.

Máte kamaráta, ktorý prezentuje a chce sa zlepšiť? Pomôžte mu tak, že mu poviete o tomto článku.

Ešte jedna vec. Ak sa vám páčil tento článok, začnite odoberať ďalšie články emailom.

Objavte tipy, ktoré vám neprezradia ani experti
Začnite ZDARMA odoberať praktické tipy a dostanete aj EKNIHU AKO BONUS.